Hoppa till sidans innehåll

Cykelmekartips


Cykel-Meck 20110505 på Lillsved

 

Daniel, med erfarenheter av 15 års cykelmeck i södra Sverige, höll en mycket uppskattad genomgång för Team Halti. Detta är några punkter du bör tänka på för att din cykel ska må bra, nu och i framtiden.

 

*Påstigning på cykeln utan onödigt stora påfrestning på bakre axel. Ett vanligt fel är att svinga sig upp, vilket kan leda till en ”vågig” bakaxel.

 

Hjulen

*Dra ekrar, jobba i par. Dra max ett halvt varv åt gången.

 

*När du sätter på bakhjulet - rikta in hjulet mot två punkter där hjulet möter ramen.

 

*Tvätta hjulkanten med t-sprit eller avfettning var 20-30 mil (där bromsklossen ligger an). Tvätta/fila/sandpappra bort beläggningen på bromsklossarna.

 

Kedjor och drev

*Använd en borste med mässingspiggar för att borsta bort smuts från drev och kedja. Använd inte vatten/avfettning/högtryck eftersom det är så svårt att få bort all denna vätska.

 

*En kedja och drevpaket räcker ca 300-500 mil. Det vanliga är att byta både kedja och drev. Med tiden kan en kedja töja sig 0.5-1 länk. Ett gammalt drev blir spetsigare.

 

*Smörj med kedjeolja. Det finns även ett nytt vaxfett som kan användas, men då måste man börja med det på ny kedja för att inte få med gammal olja.

 

Fett eller olja?

*Var ska man ha fett? Hjullagerfett är bra att ha vid bromsvajrarnas inkapsling och vid/under hjulaxelns gummiskydd (böj undan det) för att minska risken för att få in smuts.

 

*Var ska man ha olja? Klisterolja, ej 556 (som försvinner alldeles för snabbt), används vid bromsar. Vid bakväxeln och reglagen vid styret används oljesprayning/tunn olja med klibbeffekt.

 

/Vid tangenterna, Magnus ”Abisko” Atterfors

Uppdaterad: 08 DEC 2012 09:26 Skribent: Henrik Österberg

Postadress:
IS Linné - Casting
Henrik Österberg, Mellanvägen 16
13930 Värmdö

Besöksadress:
Mellanvägen 16
13930 Värmdö

Kontakt:
Tel: 0707355016
E-post: This is a mailto link

Se all info