Hoppa till sidans innehåll

Viktiga råd


 

Gruppcyklingsteori - alla kan hänga med

Kör man ett stort gäng tillsammans kan både starka och mindre starka cyklister hänga med, bara deltagarna tänker på ett par grundläggande saker. De som är tröttast i gruppen lägger sig till exempel längst bak och släpper in folk på rulle framför sig. De går alltså inte med fram för att dra. Om man ändå vill gå med runt så bör man ta sin förning när det är dags, men då bara dra väldigt kort innan man låter näste cyklist gå fram. Det är förvirrande och skapar osäkerhet när cyklister står över sin förning genom att vägra gå fram när det är deras tur. De som å andra sidan är starka tar längre förningar, men inte hårdare. På så sätt hänger alla med och får bra träning trots olika förutsättningar.

 

Placering och dragteknik

Placera dig ungefär där en bils högra hjulpar hamnar, ungefär en halvmeter in på vägbanan. Det ger dina kamrater bakom mer marginal och tvingar omkörande bilister att använda det mötande körfältet, vilket är bra. Ligger man för långt åt sidan försöker bilisterna ofta tvinga sig förbi, trots att de har möte, i tron att det finns utrymme. Det är livsfarligt – så ge de inte chansen. Ta plats för säkerhets skull.

Vi praktiserar tvåparsprincipen på distanspassen – vi ligger alltså två och två i bredd. Det yttre ledet är det ”snabbare” som rör sig framåt i förhållande till det inre ledet som redan har varit uppe och dragit. För att det ska funka är det viktigt att inte släppa luckor och att hålla igen i uppförsbackarna och i sidled. Kör aldrig mer än två i bredd. Ibland kan det vara läge att ligga en och en, men det måste gruppen själv avgöra.

Tänk på att de som drar måste trampa på i nerförsbackarna så att inte alla får bromsa. När det är dags att växla kan man säga det till sin parkamrat, därefter är det den vänstra cyklisten som ökar och lägger sig framför sin tidigare högra parkamrat (som inte saktar in för då måste alla bakom bromsa igen), varpå näste cyklist i det vänstra ledet glider fram till den främre positionen.

 

Tips och råd

1. Trampa i nedförsbackar om du ligger först och drar.

Annars får alla som ligger på din rulle ligga och bromsa på grund av det lägre luftmotståndet. Så trampa på.

2. Använd inte tempostyret, om du har ett sådant, i gruppen.

Anledningen är att din styrförmåga försämras liksom din reaktionstid eftersom du får långt till bromsarna. Dessutom slipper du sura kommentarer från dina kompisar som blir jävligt nervösa av cyklister med tempostyren.

3. Cykla på dubbla led – det är säkrare och trevligare. Dels får omkörande bilister, som ändå ska använda mötande fil för omkörning för att vara säkra, ett mycket ”kortare fordon” att ta sig förbi (även om de flesta inte förstår att uppskatta detta), dels kan vi prata med varandra. Antingen har man ett snabbare och ett långsammare led som rör sig som i en cirkel, eller så växlar man två och två.

4. Vikta din ytterpedal i kurvor. Se till att din inre pedal (vänsterpedalen i en vänsterkurva) är i sitt högsta läge och att ytterpedalen är i sitt lägsta (högerpedalen i en vänsterkurva) och lägg lite extra tyngd på den sistnämnda. Dels ser du då till att den inre pedalen inte går i marken och dels får du en lägre tyngdpunkt och bättre kurvteknik.

5. Gå ut i motvind – se till att lägga rundan så att ni får motvind i början och medvind på slutet. Behöver knappast förklaras.

6. ”Riktiga” tävlingscyklister hälsar inte på andra cyklister. Men riktiga tävlingscyklister brukar vara rätt tråkiga i andra sammanhang också. Vi hälsar på allt och alla, utan urskiljning. Fast det är ju frivilligt förstås.

7. Cyklar du längre än två timmar bör du äta något under tiden, och börja käka redan den första timmen. Drick också minst en liten cykelflaska i timmen – annars är det risk för hammaren/släggan: ett högst otrevligt fysiskt tillstånd av total utmattning.

8. Kör vi ett distanspass, särskilt på våren, så se till att hålla ett jämnt och ganska lugnt tempo – särskilt i backarna. Består gruppen av olika starka cyklister så låt de som är starkast dra längre (men absolut inte hårdare) och de lite svagare dra mindre eller inte alls. På så sätt får alla ut max av träningen utan att behöva köra en och en.

9. Fika alltid. Och gör det länge. Är det på vintern kan en torr reservmössa eller ett underställ vara skönt att dra på sig när det är dags att ge sig ut i snögloppet igen. Som en liten bonus.

Uppdaterad: 08 DEC 2012 09:26 Skribent: Martin Hagelin

Postadress:
IS Linné - Casting
Henrik Österberg, Mellanvägen 16
13930 Värmdö

Besöksadress:
Mellanvägen 16
13930 Värmdö

Kontakt:
Tel: 0707355016
E-post: This is a mailto link

Se all info